Hari Anugerah Cemerlang
~Ya ALLAH, berikanlah kesabaran, kesungguhan dan kerajinan kepada guru-guru kami mendidik kami. Jadikanlah kami anak yang soleh, baik pekerti, berhati lembut, baik budi bicara, rajin dan cerdas akal fikiran. Peliharalah kami dalam cahaya keimanan-MU ya ALLAH. Sesungguhnya hanya Engkau pemakbul segala doa. Amiin~
[ihsankuantan@yahoo.com.my] [Sebarang maklum balas sangat dialu-alukan] [Bank Islam 06019010001574] [Tel-095671019] [Faks-095671020]
Saya ingin berkongsi sebuah laman web yg menarik mengenai blog teknik mendorong pelajar mengikut cara Nabi Muhammad..sangat bermanfaat utk semua khususnya pendidik.
http://ustazahsitikhadijah.blogspot.com/
http://ustazah-engineer.blogspot.com/
http://khairulaniza.blogspot.com/
CONTOH PAPARAN BLOG TERSEBUT:
Rambut Oh Rambut
" Kenapa kamu gunting rambut begitu?"
"Kamu ingat kamu 'smart' sangat?"
"Kamu mahu jadi apa ha?"
"Buruk betul rupa awak dengan rambut begitu."
"His! kamu ini. Ini sekolah. Bukannya tempat 'rocker' atau gengster."
""Esok, saya mahu lihat.Kalau awak tidak gunting semula rambut awak...."
Mungkin itu antara kata-kata yang keluar daripada mulut guru apabila melihat rambut Kemai. Itu mungkin amalan lazim. Apabila melihat pelajar melakukan kesalahan, kemungkinan rasa marah menguasai diri. Tidak pun perasaan tidak suka itu ada. Itu bagi kes guru yang garang. Mungkin.
Namun, kemungkinan juga ada juga yang guru menasihati pelajar. Nadanya mungkin lebih lembut dan nada memujuk.
"Buat apalah kamu gunting rambut begitu. Bukannya cantik pun. Macamanalah pula kamu nak 'repair' balik?"
Mungkin juga ada guru yang tidak ambil pusing. Malah mungkin tiada berkata apa-apa.
Pelbagai reaksi yang mungkin diberikan oleh guru.
Saya sedang berjalan di luar kelas 5 Saya Sayang ketika saya terpandang Kemai di dalam kelas. Dia duduk di barisan hadapan. Rambutnya sduah digunting. Namun, fesyennya yang menyakitkan mata yang memandang. Tebal di tengah-tengah dan nipis (sehingga nampak kulit kepala) di kedua-dua belah tepi, seperti rambut Trojan pun ada,
Saya tidak dapat menahan diri daripada berhenti dan memandang Kemai apabila sampai di pintu depan kelas tersebut. Guru yang sedang berada dalam kelas sedang menulis di papan putih. Saya meminta kebenaran untuk berjumpa Kemai.
Saya hanya mahu menerangkan peraturan kepadanya. Kata saya, " Rambut berfesyen di sekolah tidak dibenarkan,"
Teknik Menerangkan Peraturan
Saya juga tidak mahu menyiasat. Jadi, saya tidak bertanya apa-apa tentang kesalahannya. Tidak pula saya tanya, "Kenapa kamu gunting rambut begini? "
Teknik Tidak Menyiasat Kesalahan
Seolah-olah Kemai dapat membaca isi hati saya kerana dia terus menjawab soalan yang tanya dalam hati, "Cikgu, saya tersilap. Saya nak gunting lain. Lain pula jadinya, Habis tu nak buat macamana? Dah jadi macam ini."
Saya hanya mendengar kata-kata Kemai. dan tidak mempertikaikan jawapannya. Saya memerhati rambutnya. Memang tiada jalan lain kecuali memotong rambut dan kalau dipotong rambut maka akan pendek sangatlah sehingga boleh dikatakan botak.
Kata saya lagi, " Rambut tengah boleh digunting pendek sedikit supaya tidak ketara perbezaannya."
Balas Kemai, "Ok, cikgu. Nanti saya gunting no 2."
Pada keesokannya, Kemai menunjukkan rambut botaknya.Dia tersengih sambil menggosok-gosokkan kepalanya. Katanya, "Cikgu, kawan-kawan gelakkan saya cikgu. Mereka panggil saya botak pula."
Kemai mengadu kepada saya. Simpati pun ada.
Saya jawab, " Penampilan kamu hari ini lebih baik daripada semalam. Kamu telah mengambil tindakan yang tepat. Saya suka. "
Dalam hal ini, saya menggunakan teknik memuji bagi menaikkan self-esteem Kemai.
Dalam teknik ini, pujian diberikan kepada tingkah laku/ perbuatan baik yang dilakukan. Selepas itu dinyatakan impaknya.Ayat Pujian (Puji perbuatan baik)
Penampilan kamu hari ini lebih baik daripada semalam.
Kamu telah mengambil tindakan yang tepat. (Impak 1) Saya suka. (Impak 2)
Balas Kemai, " Tapi cikgu, mereka kutuk saya."
Dengan wajah serius., saya berkata, " Abaikan saja.."
Kata Kemai, "Cikgu, semalam ada juga gaya budak samseng. Sempoi saja." Kata-katanya seolah-seolah membayangkan dia menyesal akan keputusan yang diambil.
Saya balas, "Adalah lebih baik seseorang pelajar itu berpenampilan positif dan terlepas daripada hukuman dan tindakan disiplin daripada mempamerkan imej negatif dan dikenakan tindakan disiplin pula. Rambut kamu akan tumbuh semula. Hari ini jauh lebih baik daripada semalam. "
Kemai mengangguk-anggukkan kepala. Kepala diusap-usap. Dia tersengih lagi.
__________________________________
Allahumma solli ala saidina Muhammad!
Sesungguhnya yang baik dan indah datangnya daripada Allah dan yang buruk dan jelek itu datangnya daripada kelemahan saya sendiri. Ya Allah! Jadikanlah setiap perkataan yang kutulis membawa pahala kepadaku dan kepada sesiapa juga yang membacanya. Ampunilah aku andai aku tersilap dan tersalah. Amin!
2 comments:
Saya suka dengan cerita yang disampaikan. Hasilnya saya dapat guna dalam P n P saya.
Masalah saya adalah kekurangan skrip kata-kata yang memberi impak spt puan lakukan. Apabila saya dipantau oleh PPD atau JPN, antara kelemahan saya adalah kurang memuji pelajar.
Bagaimana puan dapat memotivasikan pelajar dengan pujian secara berterusan?