Hari Anugerah Cemerlang

~Ya ALLAH, berikanlah kesabaran, kesungguhan dan kerajinan kepada guru-guru kami mendidik kami. Jadikanlah kami anak yang soleh, baik pekerti, berhati lembut, baik budi bicara, rajin dan cerdas akal fikiran. Peliharalah kami dalam cahaya keimanan-MU ya ALLAH. Sesungguhnya hanya Engkau pemakbul segala doa. Amiin~
[ihsankuantan@yahoo.com.my] [Sebarang maklum balas sangat dialu-alukan] [Bank Islam 06019010001574] [Tel-095671019] [Faks-095671020]

Monday 18 June 2012

CARA SENANG UNTUK SENTIASA BERMOTIVASI

Sungguh senang untuk jadi orang tidak bermotivasi. Bagaimana? Fikirkan masalah-masalah kita, gabungkan dengan emosi-emosi berkuasa tinggi seperti tertekan, marah, kecewa, putus asa atau tiada harapan. Tambah lagi dengan postur badan yang menampakkan kurang bersemangat, dan tambah dengan air muka yang masam sepanjang hari. Lengkap!

Inilah yang banyak berlaku di sekeliling kita. Namun, terdapat juga cara senang bagaimana untuk jadi orang bermotivasi. Caranya sama dengan cara tadi, cuma berbeza halanya. Tukar postur badan, tukar air muka dengan banyakkan senyum, dan paling penting sekali, tukar cara berfikir kita. Fikiran akan mempengaruhi tindakan, lantas menampakkan kesan berlainan. Mudah!

Sukar untuk jadi orang yang ada motivasi apabila kita tida ada apa yang kita hendak capai. Kita mesti ada matlamat, baru ada motivasi. Mesti ada kemahuan, barulah motivasi muncul. Sebagai contoh, untuk menang dalam computer games pun perlukan motivasi, kita perlukan semangat untuk terus bermain walaupun pernah dikalahkan sebelumnya. Apakah matlamat kita berada di sekolah? Adakah kita orang yang bermotivasi tinggi? Mungkin matlamat untuk mencapai 50 orang calon SPM 11A boleh menjadikan kita sentiasa bermotivasi tinggi di sekolah ini... :) ..

No comments: